2014_04 Israel v šesti dnech

Lowcostem El Al Praha - Tel Aviv, sedmimístná Toyota pro sardinky a hurá do Jeruzaléma.
(fotky by Maťky, Jářek a Dana)

1. den - Jeruzalém. Šest ráno, zima, vítr a probouzející se slaboučký sluníčko. Starý město za hradbama - vcházíme Jaffskou branou na David street. Je tu mrtvo - jaký kontrast s ruchem na tom samém místě o tři hodiny déle. Odbočit na Western Wall, otevře se veliký námestí Western Wall Plaza a na jejím konci slavná Zeď Nářků/jářků. Ortodoxní židé si před ní mohou hlavy ukývat. Město ještě chrní tak vyběhneme z ohradbeného jádra na Olivovou horu. Míjíme Getsemanskou zahradu, chrám Máří Magdalény, Marie i Baziliku Všech národů. Město je již pod sluncem a pozlacená kopule Skalního chrámu nám odráží jeho paprsky do očí.
Cestou zpět projdeme Křížovou cestou až do Chrámu božího hrobu. V celém starém městě nenajdeme žádný architektonický skvost, jde ale o mozaiku historie skládanou po několik tisíciletí. Pro ty, co si nesou břímě víry se atmosféra místa ještě násobí.
Ochutnáme konečné israelské národní jídlo hummus společně s falafely, tahinami, arabským chlebem zakončeným silnou, jemně mletou kávou vařenou několikrát v džezvě s kardamomem.
Youth hostel za 60 šekelů má dokonce teplou vodu. Neváháme a jdeme se ubytovat. Večer se skvěle prochází křivolakými uličkami, nebo po terasovitých střechách...

2. den - Damašskou branou vyrazíme najít svoz na jih do Palestiny. Našim cílem je Betlém a Hebron. Jedeme busem skrz bezpečnostní zeď, ozbrojená kontrola není nijak nepříjemná. Betlém je již předměstí Jeruzaléma, je arabským městem s hemživým trhem a hlavně chrámem vystaveným na místě ježíšova narození.
Pokračujeme dále na jih. Do Hebronu musíme jiným busem, totiž palestinským s bílo-zelenou SPZkou(auto se žlutou izraelskou by asi bylo ukamenováno). Vylodění na křižovatce, kde již chybí izraelské anglické značení a snažíme intuitivně najít cestu k Jeskyni patriarchů - abrahámově měšitě - chrám je rozdělen na židovskou a arabskou část a je zde údajně pochován Abrahám, Izák a další starozákonní osobnosti. Každá část má svůj vchod a ta izraelská je střežena ozbbrojenou jednotkou. Kličkujeme tržištěm se vším možným, konečně pořádnej arabskej svět. Projdeme obě části chrámu, nasáváme atmosféru nefalšovanýho arabskýho města.